Jak założyć firmę? Mamy marzą o własnym biznesie, który pomógł by im satysfakcjonująco łączyć karierę i macierzyństwo. Aby stworzyć własny, dochodowy biznes trzeba zrobić „tylko” kilka kroków:
1. Znaleźć odpowiedni pomysł na biznes;
2. Wykonać wstępne badania marketingowe
3. Stworzyć w oparciu o niego:
– dochodowy model działania biznesu,
– strategię budowania przewagi konkurencyjnej,
– spójny wizerunek firmy;
4. Zapewnić finansowanie;
5. Zarejestrować i uruchomić działalność;
6. Wdrożyć pomysł w życie i zdobyć klientów;
7. Realizować sprzedaż i cieszyć się zyskami.
Warto zastanowić się, czy pomysł na prowadzenie firmy jest innowacyjny, a przede wszystkim czy jest opłacalny. Zanim rozpoczniesz działalność, trzeba też zadać sobie wiele innych pytań, na przykład: czy posiadasz odpowiednie kwalifikacje i umiejętności, czy dany rodzaj działalności „pasuje” do Twojego stylu życia oraz jest zgodny z Twoimi zainteresowaniami i pasjami, a także czy masz w sobie wewnętrzną gotowość oraz przedsiębiorcze cechy, które pomogą Ci odnieść sukces.
Zanim pomaszerujesz zarejestrować firmę, warto:
1. Opracować model biznesu;
2. Znaleźć odpowiednio nośną nazwę firmy;
3. Wybrać formę prawną prowadzenia działalności gospodarczej;
4. Wybrać formę opodatkowania;
5. Zorientować się czy będzie się płatnikiem VAT;
6. Ustalić rodzaj działalności zgodnie z PKD;
7. Sprawdzić czy (i jakie) wymagane są pozwolenia, koncesje lub certyfikaty dla
wybranej działalności;
8. Określić datę rozpoczęcia działalności;
9. Określić miejsce wykonywania działalności, ewentualnie wynająć biuro;
10. Zastanowić się, jakie kwalifikacje trzeba jeszcze uzupełnić;
11. Uważnie przejrzeć dostępną na rynku ofertę i wybrać bank, który będzie
prowadził Twoje konto firmowe;
12.Znaleźć odpowiednie biuro rachunkowe, o ile nie zdecydujesz się na
prowadzenie księgowości we własnym zakresie;
13. Zarezerwować domenę internetową, tak aby współgrała z nazwą firmy;
14. Znaleźć wykonawcę strony internetowej, chyba, że decydujesz się zrobić ją
samodzielnie;
15. Przemyśleć kwestie identyfikacji wizualnej firmy: wybrać miejsce, gdzie
wykonasz pieczątki, wizytówki, ewentualnie zamówisz wykonanie logo firmy lub
nawet całej identyfikacji wizualnej;
16. Zastanowić się nad kwestiami marketingu i reklamy: gdzie będziesz
reklamować firmę i w jaki sposób zamierzasz pozyskać klientów;
17. Zapewnić środki finansowe niezbędne na uruchomienie i prowadzenie firmy, w
tym zakup niezbędnego sprzętu, oprogramowania, licencji i patentów;
18. Zapewnić sobie oszczędności, które zastąpią Twoje wynagrodzenie przez
minimum 6 miesięcy, jeżeli równocześnie z otwarciem własnego biznesu,
rezygnujesz z etatowej pracy;
19. Sporządzić choćby najskromniejszą, ale realną kalkulację spodziewanych
przychodów i kosztów.
Te wszystkie działania trzeba podjąć jeszcze przed zarejestrowaniem działalności gospodarczej, tak aby sprawnie uruchomić firmę i jak najszybciej realizować zyski. Już wskótce kolejne kroki od pomysłu do własnego biznesu.
Rozpoczynając swoją przygodę z biznesem warto poszukać wsparcia w Akademickich Inkubatorach Przedsiębiorczości czy też w stowarzyszeniach i fundacjach, które zajmują się wsparciem małego biznesu albo promocją przedsiębiorczości kobiet. Aby wymienić się doświadczeniami i nawiązać niezbędne w biznesie kontakty, poszukaj spotkań networkingowych w Twojej okolicy. Zajrzyj na stronę Fundacji Przedsiębiorczych Kobiet http://www.siecprzedsiebiorczychkobiet.pl/, dzieje się tam wiele ciekawego.